Ruimte geven aan vakmanschap!

Ruimte geven aan vakmanschap!

30 Sep 2015 - Chantal van Ophuizen

“Wat herinner jij je nog van de basisschool?” Een vraag die ik de afgelopen tijd aan veel mensen heb gesteld. Zo ook aan mij zelf.

Mijn kleuterjuf die ging trouwen en wij allemaal op het feest mochten komen. Als cadeau hadden we een hele grote appelboom gemaakt en op de appeltjes zaten onze foto’s. (Haar achternaam was Appelboom)
Een juf die van haar hand een strijkijzertje maakte en over je buik wreef als je buikpijn had.
Dat we een keer een mega grote dierentuin gemaakt hadden in de klas van gekleurde wc rolletjes.
De pastoor die in de klas mooie verhalen kwam vertellen.
Dat ik zelf prinses Carnaval was en de hele school pannenkoeken beloofd had. En ze zijn er gekomen!
De hoofdrol in de afscheidsmusical van groep 8.
De handvaardigheidslessen in de kelder van de school.
Het schoolkamp van groep 8 in de Ardennen wat we zelf bij elkaar gespaard hadden. Door oud papier te verzamelen en spullen op de rommelmarkt te verkopen.
Het buiten spelen op het schoolplein.
Mijn moeder die een keer geschiedenisles kwam geven, omdat de leerkracht even weg moest.

Maar ook minder leuke momenten.
Een leerkracht die tegen je oorlel aan schoot als je niet het juiste deed. Of velletje in je rug kneep.
Het tikken met de stok op een houten bank, dat was het ritme waarop we moesten rennen tijdens de gym.
Gezamenlijk hardop lezen en het nooit kunnen bijhouden. En als je dan aan de beurt was en je wist niet waar je was, je knalrood werd.
Het stelen van een velletje beloningsstickertjes. De juf was zo boos dat ik het me nog kan herinneren als de dag van gisteren. Het heeft indruk gemaakt. “Stelen”, nee dat doe je niet. Ik heb ook nooit meer een poging gedaan…;-)

Hoe zit dat bij jou? Het valt mij op, dat de meeste dingen die blijven hangen persoonlijke dingen zijn. Tastbaar, voelbaar, emoties. En niet de lessen uit het boek. Momenten die je beleefd hebt en waar je ervaring mee op hebt gedaan.
Zo ben ik ook mijn rol als leerkracht ook begonnen. Beleven en ervaren en er een fijne tijd van maken. Als jij je als leerkracht kwetsbaar en persoonlijk op durft te stellen bereik je meer en kom je verder samen met de kinderen en ouders. Ouders zijn niet eng als je ze betrekt dan pas wordt je een team en kom je verder. Wat is je drijfveer waarom heb je voor dit prachtige vak gekozen? Verlies dat niet uit het oog. Als ik naar mijn minder mooie momenten kijk, eigenlijk komen ze allemaal van een en dezelfde leerkracht, kan ik niet echt zeggen dat diegene een drijfveer had. Tenminste zo heb ik het niet ervaren. Hij stond niet in verbinding met zijn leerlingen. Er was angst in de klas, heel veel angst. Misschien wist hij niet beter en deed hij ook datgene waarvan hij dacht dat dat het beste was of wat de tijdgeest hem ingaf. Ik heb er van geleerd dat ik een goede relatie moet hebben met mijn leerlingen. Gelukkig staat dat vandaag de dag steeds vaker centraal.

Gelukkig zijn er veel mensen die wel een juiste drijfveer hebben. Neem de meiden van Mes en Vork. Zij worden SUPERjuffen genoemd, maar wil je dat wel en is dat terecht? Of heeft het een hele andere lading. Zijn ze er blij mee zo genoemd te worden? Lana, Daphne, Isa en Mirjam komen er alles over vertellen. Hoe is het om als afgestudeerde ALPO leerkracht te starten op een basisschool.
Net als Wim Spijkerboer, directeur van 3 Optimus scholen. Of is het een school met 3 dependances? Waarom ruil je een school in, waarbij je midden in een nieuwbouwfase zit voor 3 kleine dorpsschooltjes. Hoe zorg je ervoor dat de mensen binnen je team ruimte krijgen voor hun vakmanschap. Wim komt zijn persoonlijke verhaal en drijfveer vertellen.
Alle verhalen hebben te maken met vakmanschap en passie. Kijken en luisteren naar jezelf wat je nodig hebt en wat je over wilt brengen. Zie de kinderen en luister naar hun vraag. Als je dat kunt en buiten de lijntjes durft te kleuren, dan hoef je je kop niet boven het maaiveld uit te steken. Je hoeft alleen maar te zijn wie je bent!

Kom jij ook naar deze verhalen luisteren tijdens het 8ste Onderwijscafé? Het beloofd een interactieve avond te worden, dus saai zal het zeker niet worden. Uiteraard is er ook genoeg ruimte om elkaar tijdens een drankje te ontmoeten. Wij horen hier graag of wij je mogen ontmoeten. Woensdag 14 oktober, 20:00 uur Droom Villa Lux Oranjesingel 42, Nijmegen

Net als de vorige keer is er voorafgaand aan het Onderwijscafé het Starterscafé. Ben je pas kort in het onderwijs aan het werk en heb je behoefte om eens met andere starters en enkele ervaren leraren te sparren over de lespraktijk? De LerarenKamer organiseert op woensdag 14 oktober een Starterscafé in Nijmegen.
Enkele Leraren van het Jaar bieden begeleide intervisie. We bespreken samen met je collega-starters jouw vraagstukken binnen drie overkoepelende thema’s: Ik en mijn klas, Ik en mijn school en Ik en mijn instelling.
Aanmelden is gratis en kan via de site van de LerarenKamer
 

Neem direct contact op via 06-53759453

Twitter Facebook

LinkedIn Contact